ورق سقفی چیست - محاسبه قیمت ورق سقفی و انواع آن

ورق سقفی چیست - محاسبه قیمت ورق سقفی و انواع آن
ورق سقفی چیست - محاسبه قیمت ورق سقفی و انواع آن

ورق سقفی، یک نوع فولاد گالوانیزه است که طی یک فرایند شیمیایی، عملیات گالوانیزاسیون بر روی آن انجام می شود. این عمل جهت بالا رفتن مقاومت این قطعه فولادی در برابر عوامل تخریب کننده و خوردگی صورت می پذیرد.اگر می خواهید با انواع ورق سقفی و کاربرد آن ها آشنا شده و مزایای استفاده از آن ها را بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ورق سقفی چیست؟

ورق گالوانیزه سقفی یکی از بهترین نوع ورق فولادی جهت استفاده در سقف انواع خانه و سوله است. این محصول از مرغوب ترین مواد تهیه شده و استفاده از آن جهت پوشش انواع سقف ها، بسیار حائز اهمیت است. این ورق ها یک لایه فلزی بر روی سطح خود دارند که این لایه در مرحله گالوانیزاسیون بر روی ورق ایجاد می شود. در واقع اضافه شدن این لایه باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی، رطوبت، اکسید شدن و... خواهد شد.

انواع ورق سقفی

  • ورق ذوزنقه

  • ورق کرکره

  • ورق شادولاین

  • ورق طرح سفال پالرمو

  • ورق طرح سفال جنوا

  • تایل طرح سفال

هر یک از انواع ورق سقفی نام برده شده، دارای ویژگی ها و کاربردهای متفاوت از یکدیگر هستند که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

ورق ذوزنقه

ورق ذوزنقه

برش ورق ذوزنقه به صورت شکسته است و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. استفاده از ورق ذوزنقه، یکی از روش های مطمئن برای آب بندی انواع سقف شیروانی محسوب می شود. این ورق در عرض های مختلف 125، 100، 88 و 72 سانتی متری تولید و عرضه می شود.

ورق کرکره

این ورق از نخستین ورق هایی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گرفته است. از لحاظ ظاهری به صورت موج سینوسی و به طول دلخواه به تولید می رسد. این ورق در عرض 100 و 125 سانتی متری تولید شده و عرض مفید آن 80 و 100 سانتی متر است.

ورق شادولاین

ورق شادولاین، پر کاربردترین ورق گالوانیزه سقفی به شمار می رود. این ورق دارای فرمی مقاوم با پوشش دهی بالا و البته مقرون به صرفه است. این ورق به دلیل پوشش آب بندی بالا، اغلب در سوله ها و انواع خرپا مورد استفاده قرار می گیرد. ورق شادولاین در عرض 100 و 125 تولید می شود که از هر 100 سانتی متر، 80 سانت و از هر 125 سانتی متر، 105 سانت آن به صورت مفید پوشش دهی خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی
قیمت امروز ورق سیاه

ورق طرح سفال پالرمو

برش ورق طرح سفال پالرمو به صورت شطرنجی است و با توجه به طول گام ورق، آهن کشی می شوند و به طور معمول به میزان دو گام تیرریزی انجام می شود. ورق طرح پالرمو در عرض 100 و 125 سانتی متر وجود دارد که در عرض 100 سانتی متر، 84 سانت و در عرض 125 سانتی متر، 105 سانت آن مفید واقع خواهد شد.

ورق طرح سفال جنوا

ورق طرح سفال

این نوع ورق همانند ورق طرح سفال پالرمو، به صورت خم های شطرنجی برش و فرم دهی می شود. تفاوتی که ورق جنوا با پالرمو دارد، استحکام و مقاومت بالاتر ورق جنوا نسبت به پالرمو است. این ورق از لحاظ آب بندی بسیار بهتر عمل می کند و به دلیل وجود دره های عمیق بر روی ورق، هدایت آب را بهتر و سریع تر انجام می دهد. این ورق در عرض های 100 و 125 وجود دارد که در عرض 100 سانتی متر، 77 سانت و در عرض 125 سانتی متر، 98 سانت آن پوشش دهی مفید دارد.

تایل طرح سفال

تایل طرح سفال به سبب رنگ بندی جذاب و متفاوتی که دارد، از طرفداران زیادی برخوردار است؛ چرا که باعث ایجاد هارمونی با نمای ساختمان می شود. تایل های طرح سفال بر خلاف سایر ورق های سقفی، به صورت تکی تولید و عرضه می شود. این نوع ورق در ضخامت های 4/0، 5/0 و 6/0 میلی متر و با ابعاد 98 سانتی متر و 37 سانتی متر عرض، تولید و به مصرف می رسد.

قیمت ورق سقفی

جهت محاسبه قیمت ورق سقفی، از دو روش می توانید استفاده کنید که در ذیل به هر دو روش می پردازیم.

روش اول یک فرمول ثابت است که جهت محاسبه وزن انواع ورق های آهنی مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که ابعاد ورق را در فرمول جاگذاری کرده و از این طریق وزن محصول را به دست آورید. فرمول محاسبه وزن ورق به شرح ذیل است:

طول ورق بر حسب میلی متر × ضخامت ورق بر حسب میلی متر × عرض ورق بر حسب میلی متر × چگالی فولاد ÷ 1000

روش دوم استفاده از جدول وزنی ورق است. شما می توانید با توجه به ضخامت ورق مورد نظر، وزن ورق را با طول و عرض دلخواه مشخص کرده و بر اساس آن قیمت ورق را با کمک جدول به دست آورید.

جمع بندی

در این مقاله به هر آنچه که می بایست در رابطه با انواع ورق سقفی و کاربرد آن ها بدانید اشاره کردیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

تاریخ انتشار مطلب :
۵/۵

مطالب اخیر


محاسبه وزن میلگرد ساختمان

محاسبه وزن میلگرد ساختمان

تخمین وزن میلگرد مورد استفاده در ساختمان...

رابیتس چیست و انواع آن کدام است؟

رابیتس چیست و انواع آن کدام است؟

مهم ترین مزیت رابیتس، استحکام بالای آن است...