محاسبه وزن میلگرد ساختمان

محاسبه وزن میلگرد ساختمان
محاسبه وزن میلگرد ساختمان

برای محاسبه وزن میلگرد ساختمان باید بدانید،اهمیت وزن میلگرد ساختمان در قیمت تمام شده و استقامت ساختمان اولویت است ،میلگرد اولین بار در سال1800 میلادی جهت بهبود مقاومت سازه‌ها مورد استفاده قرار ‌گرفته است. پس از آن به دلیل افزایش نیروی کششی و ایجاد مقاومت بیشتر، مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت و استفاده از آن در ساختمان سازی مرسوم شد.

میلگرد یک نوع میله از جنس فولاد است که در وزن‌ها و سایزهای مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که پیش از شروع پروژه‌های ساختمانی مورد توجه قرار می‌گیرد، انتخاب میلگرد است.

میلگرد یکی از مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود که در ساختمان‌ها جهت بتن‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه فولادی، عضو مهمی جهت اجرای استانداردهای ساختمان سازی به شمار رفته و از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌هایی جهت محاسبه وزن میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت وزن میلگرد

از آنجایی که کشور ایران در مسیر گسل‌ها قرار گرفته است، انتخاب مصالح با کیفیت امری مهم و ضروری در انجام پروژه‌های ساختمانی است، یکی از مواردی که الزاما پیش از آغاز پروژه مورد محاسبه قرار می‌گیرد، وزن میلگرد است. در واقع وزن هر میلگرد به عوامل گوناگونی از جمله نوع آلیاژ، سایز و درجه بندی کیفی وابسته است. اهمیت وزن و تعداد میلگرد به دلیل فشاری است که توسط فونداسیون یا پی ساختمان به میلگرد وارد می‌شود. باید این نکته را در نظر داشت که وزن میلگرد در ساختمان‌های بتنی، با محاسبات متفاوتی انجام می‌شود. در ادامه چند مورد از روش‌های محاسبه وزن میلگرد را معرقی خواهیم کرد.

جدول اشتال

مرسوم‌ترین راه جهت به دست آوردن وزن قطعات فولادی، جدول اشتال است که از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که به این جدول دسترسی ندارید، می‌توانید با استفاده از فرمول DIN وزن را به دست آورید.

1000/7.8 * 3.14 * طول * شعاع به توان 2

فرمول کارگاهی وزن میلگرد

یکی از سریع‌ترین روش‌های محاسباتی وزن میلگرد، فرمول کارگاهی است که توسط استاندارد ملی ISIRI 3132 طراحی شده است. مقدار به دست آمده در این روش نباید تفاوت زیادی با وزن هر متر میلگرد داشته باشد.

162/نمره میلگرد به توان 2 = وزن هر متر میلگرد به کیلوگرم

میزان میلگرد مصرفی در ساختمان

میزان میلگرد مصرفی در ساختمان

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، میلگرد نقش به سزایی در افزایش استحکام مصالح به کار رفته در ساختمان دارد. لازم به ذکر است میزان میلگرد مصرفی در انواع سازه‌های فلزی و بتنی متفاوت خواهد بود.

جدول وزنی کارخانه تولید کننده میلگرد

بر اساس استانداردهای به کار گرفته شده در ساخت میلگرد، هر کارخانه جدول وزنی جهت محصولات خود به مشتریان ارائه می‌دهد. این جدول‌ها به منظور تشخیص محصولات مشابه از یکدیگر، در اختیار خریداران قرار می‌گیرد؛ چرا که میلگردها ممکن است از لحاظ ظاهری و کیفیت ساخت با یکدیگر متفاوت باشند.

میزان میلگرد مورد استفاده در سازه‌های اسکلت فلزی ‌

در این قسمت میزان میلگرد مورد استفاده در سازه‌هایی با اسکلت فلزی را با توجه به شرایط مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم، در صورتی که اسکلت فلزی هم‌مرکز با اسکلت فلزی واقع شود، با صرف نظر از وزن آرماتور سقف، وزن میلگرد مصرفی به حدود 40 تا 70 کیلوگرم خواهد رسید، در اسکلت‌های فلزی، بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف، میزان میلگرد مورد نیاز، حدود 50 تا 70 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب است.

در ساختمان‌های بلند مانند برج‌ها، آسمان خراش‌ها و ساختمان‌هایی با سیستم‌ چندگانه، نمی‌توان تخمین دقیقی از تعداد میلگرد مصرفی داشت. اما اگر بخواهیم محاسبه‌ای به طور میانگین داشته باشیم، چیزی حدود 70 تا 120 کیلومتر به ازای هر متر مربع مورد نیاز است.

میزان میلگرد مورد استفاده در سازه‌های اسکلت بتنی

میزان میلگرد مورد استفاده در سازه‌های اسکلت بتنی

هم‌اکنون جهت آشنایی با ساختمان‌های بتنی، می‌بایست ابعاد مختلفی که در تعداد میلگرد به کار رفته در این نوع ساختمان موثر است را تحلیل و بررسی کنیم،در صورتی که سازه بتنی دارای قاب خمشی و دیوار برشی باشد، با صرف نظر از وزن آرماتور سقف، به ازای هر متر مربع سازه، به چیزی حدود 35 تا 60 کیلوگرم میلگرد نیاز است.

جهت سازه‌های بتنی با قاب خمشی متوسط، با حذف وزن آرماتور سقف، بین 40 تا 55 کیلوگرم میلگرد به ازای هر متر مربع مورد نیاز است،برای سقف‌هایی از جنس کامپوزیت، مقدار 8 تا 12 کیلوگرم آهن در هر متر مربع به کار می‌رود.لازم به ذکر است وزن آرماتور سقف جهت تکمیل محاسبات ذکر شده، به صورت جداگانه حساب می‌شود.

انواع میلگرد

میلگردها اساسا به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می‌شوند. میلگرد ساده سایز یکسانی با میلگرد آجدار دارد اما از لحاظ قیمتی با یکدیگر متفاوت هستند.

حال اگر بخواهیم میلگردها را از نظر جنس با یکدیگر مقایسه کنیم، دسته‌بندی آن به شرح ذیل است:

  • میلگرد اروپایی

  • میلگرد فولاد کربنی

  • میلگرد گالوانیزه

  • میلگرد با پوشش اپوکسی

  • میلگرد فولادی ضدزنگ

  • میلگرد کامپوزیتی

قطر میلگرد

معمولا میلگردها در قطرهای 8 تا 50 میلی‌متری توسط کارخانه‌ها تولید می‌شوند. بر اساس بیشترین تقاضا توسط مصرف‌کنندگان، میلگرد با قطر 6 تا 32 میلی‌متر بیشترین کاربرد را دارد.،در صورتی که نیاز به اندازه گیری دقیق قطر میلگرد داشتید، می‌توانید این کار را به راحتی با استفاده از ابزار کولیس انجام دهید.

روش‌های نگهداری میلگرد

روش‌های نگهداری میلگرد

همانند تمامی فرآورده‌های آهنی که شرایط نگهداری خاصی را دارا هستند، میلگرد نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به چند روش نگهداری صحیح از میلگرد اشاره خواهیم کرد

میلگردها باید در محلی نگهداری شوند که در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشند.

میلگردها نباید در تماس مستقیم با خاک قرار گیرند؛ چرا که باعث ایجاد آلودگی در آن شده و املاح خورنده را به خود جذب خواهد کرد.

تعداد میلگرد انبار شده در یک مکان نباید بیش از حد باشد و لازم است از آن‌ها در برابر وزش مستقیم باد نیز محافظت شود.

پیش از استفاده از میلگردها به منظور کاهش دمای داخلی، سطح آن را کمی آب‌پاشی کنید.

نتیجه گیری در خصوص محاسبه وزن میلگرد ساختمان

در این مقاله کوشش نمودیم تا اکثر اطلاعاتی را که در رابطه با محاسبه وزن میلگرد نیاز دارید، در اختیارتان قرار دهیم. این نکته را در نظر داشته باشید که وزن میلگرد، میزان میلگرد و تعداد میلگرد، بستگی به نوع ساخت و ساز شما دارد،از آن‌جایی که میلگرد نقش مهمی در سازه‌های شما دارد، حتما پیش از انتخاب میلگرد تمام موارد ذکر شده را بررسی کنید.

تاریخ انتشار مطلب :
۵/۵

مطالب اخیر


محاسبه وزن میلگرد ساختمان

محاسبه وزن میلگرد ساختمان

تخمین وزن میلگرد مورد استفاده در ساختمان...

رابیتس چیست و انواع آن کدام است؟

رابیتس چیست و انواع آن کدام است؟

مهم ترین مزیت رابیتس، استحکام بالای آن است...