سایز میلگردها را چگونه تشخیص دهیم؟

سایز میلگردها را چگونه تشخیص دهیم؟
سایز میلگردها را چگونه تشخیص دهیم؟

روش های تشخیص سایز میلگرد، میلگرد از مصالح فولادی پرکاربرد در ساختمان سازی محسوب می شود. به همین دلیل، کنترل و تشخیص سایز میلگرد، در حین تولید، خرید و استفاده از آن بسیار مهم است. استفاده از میلگرد با سایز اشتباه، باعث بروز مشکلاتی در ساخت و ساز خواهد شد. تشخیص سایز میلگرد دشوار نیست؛ اما سایز میلگردهای نزدیک به هم ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شود. از این رو، در این مقاله به معرفی روش های تشخیص سایز انواع میلگرد می پردازیم. با ما همراه باشید.

عناوینی که در این مقاله به آن می پردازیم:

  • میلگرد چیست؟

  • بررسی روش های تشخیص سایز میلگرد

  • روش 1: اندازه گیری چشمی

  • روش 2: انگشتان دست

  • روش 3: شابلون میلگرد

  • روش 4: گیج میلگرد

  • روش 5: وزن کردن

  • روش 6: کولیس

  • روش 7: ریسمان

  • روش 8: آچار فرانسه

میلگرد چیست؟

میلگرد (Rebar) یک پروفیل دایره ای و توپر است؛ که در دو نوع ساده و آجدار تولید می شود. انواع میلگرد با افزایش مقاومت کششی بتن آرمه و ستون ها، باعث یرقراری استحکام سازه می شود. انواع میلگرد ها بر اساس استانداردهای جهانی با سایز (طول و قطر) و وزن دقیق تولید می شوند. قطر میلگردها معمولا از 6 تا 32 میلی متر، و طول آن به طور استاندارد 12 متر است. طول های کوتاه تر نیز، به صورت سفارشی و کلاف عرضه می شوند. علاوه بر این، سایز و وزن میلگرد تعیین کننده قیمت آن نیزهست.

انواع روش های تشخیص سایز میلگرد

یکی از نکات مهم در ساختمان سازی و برقراری استحکام سازه، استفاده از سایز میلگرد مطابق با استاندارد پروژه است. چرا که مهم ترین ویژگی یک سازه، داشتن فونداسیون مقاوم و برقرای استحکام آن است. میلگرد به عنوان پایه اصلی فونداسیون سازه، باید در سایز و وزن دقیق مورد استفاده قرار گیرد. گاهی تشخیص درست سایز میلگردها مخصوصا میلگردهای نزدیک به هم، برای مهندسین ناظر هم دشوار است. برای تشخیص سایز میلگرد، روش های متعددی وجود دارد. در ادامه، رایج ترین روش های تشخیص سایز انواع میلگرد معرفی شده است.

روش 1: اندازه گیری چشمی

مهندسان ناظر با تجربه، می توانند سایز میلگردها را به صورت چشمی تشخیص دهند. کنترل چشمی با انجام تمرین و کسب تجربه در طی سال ها به دست می آید. به همین دلیل، کنترل چشمی اندازه میلگرد برای مهندسین تازه کار آسان نیست. این روش برای اندازه گیری قطر میلگردهای نزدیک به هم درصد خطای بالایی نیز دارد. بهتر است برای اطمینان، از وسایل اندازه گیری استفاده کرد. در آیین نامه کارخانه ها نیز، کنترل و بازرسی چشمی به دلیل خطای بالا ممنوع است.

روش 2: انگشتان دست

یکی دیگر از روش های مرسوم بین مهندسین ناظر حرفه ای، استفاده از انگشتان دست برای تشخیص سایز میلگرد است. آن ها از قبل، اندازه بند انگشت های خود را اندازه گیری کرده و به خاطر می سپارند. سپس با قرار دادن بند انگشت خود کنار میلگرد، سایز آن را تخمین می زنند. این اندازه گیری تقریبی است؛ و برای میلگردهای 18 و 20 به دلیل نزدیکی به یکدیگر، کار ساده ای نیست. ولی برای تشخیص سریع قطر میلگرد به دور از چشم دیگران، مناسب است.

روش 3: شابلون میلگرد

یکی از آسان ترین روش های تشخیص سایز میلگرد، استفاده از شابلون مخصوص میلگرد است. مهندسین ناظر نیز عموما از این روش برای تخمین سایز انواع میلگرد استفاده می کنند. شابلون میلگرد با جنس های مختلفی از جمله روبان، فیلم رادیولوژی و ورق های نازک کولر ساخته می شود.

روش 4: گیج میلگرد

گیج نوعی شابلون میلگرد از جنس فولاد ضد زنگ است. گیج میلگرد، معمولا برای اندازه گیری میلگردهای آجدار (قطر 12-28 میلی متر) استفاده می شود. این محصول پرکاربرد، به مرور زمان باعث افزایش دقت چشمی افراد در تعیین سایز میلگرد خواهد شد.

روش 5: وزن کردن

تشخیص سایز میلگرد به وسیله وزن کردن آن، روش نسبتا دقیقی است. البته این روش، قبل از آرماتوربندی کاربرد دارد. ابتدا به وسیله ترازو، وزن یک متر میلگرد را اندازه گیری کنید. سپس، قطر میلگرد ساده یا آجدار را با استفاده از فرمول زیر به دست آورید.

1000/ 3.14 *(وزن مخصوص) 7.8 * (mm)طول * (mm) شعاع2 = وزن میلگرد

روش 6: کولیس

دقیق ترین روش تشخیص سایز میلگرد، استفاده از کولیس است. کولیس (calipers) یک وسیله مهندسی برای اندازه گیری ابعاد اشیا با دقت بالا است. دقت داشته باشید که برای اندازه گیری سایز میلگردهای آجدار، سه قطر زیر را بر اساس آج میلگرد برسی کنید:

  • قطر اسمی

  • قطر زمینه (بدون در نظر گرفتن آج)

  • قطر خارجی (با در نظر گرفتن آج)

برای مثال یک میلگرد 16 با آج یکنواخت دارای قطر اسمی 16، قطر زمینه 15 و قطر خارجی 18 است. در مثالی دیگر و بر اساس استاندارد ملی 3132 مربوط به میگردهای فولادی گرم نوردیده، قطر مفید یک میلگرد 14، برابر با 13 میلی متر و قطر واقعی آن 15.5 میلی متر است (به دلیل آج میلگرد). پس در اندازه گیری قطر میلگرد 14 با کولیس، باید عدد 15.5 (با خطای 0.5 میلی متر) به دست آید.

روش 7: ریسمان

استفاده از ریسمان بنایی، یک روش آسان، دقیق و در دسترس برای تشخیص سایز میلگرد است. ریسمان بنایی در هر پروژه ساختمانی یافت می شود. فقط کافی است ریسمان را به دور میلگرد بپیچید. سپس از طریق اندازه دور میلگرد (محیط)، می توانید قطر آن را محاسبه کنید. حتی می توانید از قبل یک ریسمان به اندازه محیط آرماتورها همراه داشته باشید؛ و سایز میلگردها را بر اساس محیط آرماتورها کنترل کنید.

روش 8: آچار فرانسه

آچار فرانسه مدرج یک وسیله کاربردی و راحت برای تشخیص سایز انواع میلگرد محسوب می شود. دهانه آچار فرانسه را روی میلگرد قفل کنید. سپس سایز میلگرد را به راحتی به دست اورید. این روش تکنیکال، بسیار کم دردسر و دقیق است.

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی کامل روش های تشخیص سایز میلگرد پرداختیم. همچنین گفتیم که اندازه گیری قطر میلگرد به دلیل اهمیت استحکام فونداسیون، بسیار مهم است. با این حال، میگردهای علامت گذاری شده سرعت انجام کار را بالا خواهند برد. زیرا دیگر نیازی به اندازه گیری سایز میلگرد نخواهد بود. به طور کلی، در صورت نیاز به اندازه گیری قطر میلگرد، استفاده از کولیس دیجیتال بهترین روش است.

تاریخ انتشار مطلب :
۵/۵

مطالب اخیر


محاسبه وزن میلگرد ساختمان

محاسبه وزن میلگرد ساختمان

تخمین وزن میلگرد مورد استفاده در ساختمان...

رابیتس چیست و انواع آن کدام است؟

رابیتس چیست و انواع آن کدام است؟

مهم ترین مزیت رابیتس، استحکام بالای آن است...